fredag 14 mars 2008

Brevet från landstinget

Brevet som jag väntat på damp ner i brevlådan i dag. Där stod att jag tydligen har (måttliga) cellförändringar i både livmoderhalsen och livmodershålan och jag kommer att bli kallad till tre extra provtagningar med ett halvårs intervall.
Nu när jag måste leva med det här, kände jag att jag ville ta reda på lite mer, så jag har läst på lite.

Cellförändringar är inte en sjukdom, men kan vara ett förstadium till livmoderhalscancer. Cellförändringarna är däremot ett virus, HPV, världens vanligaste sexuellt överförda infektion. Risken att bli smittad någon gång under livet uppskattas till mellan 50 och 80 procent. Immunförsvaret brukar dock kunna bekämpa infektionen effektivt och utan att man märker av den. De flesta cellförändringar läker alltså av sig själva. Ungefär tio procent kommer dock att utveckla en kronisk virusinfektion och riskerar då att få kraftigare
cellförändringar eller livmoderhalscancer. (Att röka innebär en ökad risk för kronisk HPV-infektion och efterföljande cellförändringar.)

Det tar flera år att utveckla livmoderhalscancer så cellprovstagningarna som man erbjuds var tredje år är verkligen att rekommendera!

Så det hela känns helt OK, under kontroll, och är inget jag kommer att gå och oroa mig för.

Inga kommentarer:

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: