söndag 20 januari 2008

Lyxlördag

I går hade vi en heldag hos Lizette i Mörrum. Per skulle tapesera Malinas nya rum och vi var där som moraliskt stöd och för att bli bortskämda som tack. Per jobbar och sliter och jag fick alltså bara lata mig och bli serverad. Låter lite som ombytta roller tycker jag... moahhhaha
Det var vetebröd till eftermiddagsfika och sedan hade jag beställt räkmackor till middag.



Det blev jättefint på Malinas rum, hon blev hur nöjd som helst "Åh vad fint, rosa, precis som jag behöver!" utbrast hon när hon såg det färdiga resultatet. Hon har så rätt så, en flicka behöver faktiskt rosa i sitt liv, så är det!



Pojkarna spelade X-Box. Outlaw Golf 2, låter väl sportigt och bra va?



Tyckte jag med när Per beställde det från tradera. Men när vi fick hem det och Per skulle prova det kom han ut lite generad: "Eh, det är nog åldersgräns på spelet...tycker de är lite lättklädda" Lite!? Tror nog inte att de hade blivit insläppta på en vanlig golfbana va? Åtminstone inte tjejerna...



Per brukar konstigt nog alltid välja en av tjejerna som karaktär, förstår inte det...



Nej, tror att jag avsluta med något trevligare, en bild på efterrätten, den ultimata kladdkakan som vi brukar kalla den!



Kladdkaka med nougattäcke
100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
50 g mörk choklad (minst 60 % kakao)
Kokos till formen
Cirka 100 g Odense nougat

Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos.
Smält smöret i en kastrull.Vispa samman ägg och socker, det går bra med handvisp.
Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.Tillsätt det smälta smöret och vispa väl.Krossa den mörka chokladen och blanda ner i smeten.
Häll smeten i formen och grädda 17–22 minuter beroende på din ugns effekt. För att vara säker på att få en kladdig konsistens bör du känna med en sticka redan efter 15 minuter. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.
Ta ut kakan och låt svalna i cirka 5 minuter innan du hyvlar på ett ca 1 mm tjockt lager nougat. Nougaten smälter och när den har stelnat är kakan färdig att servera med vaniljglass eller vispgrädde.

Inga kommentarer:

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: