måndag 7 januari 2008

Cellprovstagning x 2

För ett par månader sedan var jag på cellprovtagning. Jag vet inte vad ni tycker, men det är ju inget man ser fram emot precis, hellre går jag till tandläkaren… Cellprovet utfördes på barnmorskemottagningen och de hade utformat ett löpande-band-system då tre undersökningsrum ockuperades av barnmorskor som ropade ut i ett fullt väntrum: ”Vem är näst?” När en välkänd nuna stack ut huvudet var jag snabb som en vessla. Det var min egen barnmorska (man har väl vissa privilegier efter att ha fött tre barn). Undersökningen gick snabbt och efteråt undrade jag varför jag ens hade våndats inför detta. Nu är det ju tre år (minst - vårt landsting ligger visst ett år efter, så det var fyra år sen sist) till nästa gång. Puh. Not! Efter några veckor fick jag ett brev på posten. Hjärtat hann slå några extraslag när jag kände att det var tjockt, minst två sidor, det bådar inte gott hann jag tänka. Det fanns lite olika anledningar varför man fick ett tjockt kuvert. I mitt var det ikryssat ”Cellprovet gick inte att bedöma av tekniska skäl” Tekniskt fel?! Är det ett skämt eller? Uppenbarligen inte, så jag läste vidare. Tydligen skulle jag göra om provet fast denna gång på gyn hos Asta (gick inte hon i pension för minst tio år sedan?) och skulle sedermera kostar 250 kr i stället för 120 på löpande bandet. Dessutom var jag tvungen att köpa någon slags vagitorier som jag skulle behandlas med som en slags säkerhetsgrej om utifall jag skulle bära på nån infektion som försvårade undersökningen. Dessa visade sig kosta sura 185 pengar (för tre stycken!). Suck. Har aldrig hört detta ”drabba” någon annan. Det kan ju inte vara mitt fel, det här ”tekniska”. Jag har ju kunnat undersökas tidigare med gott resultat, men nu ska det kostar mig flerfaldigt så mycket och så krävs värsta expertteamet! (gyn och Asta)
Ja,ja. Det var ju inte så farligt. Sen slipper jag ju på tre år (minst). Och det är ju för min egen skull. Är väldigt tacksam att denna förmån finns, självklart är jag det. Så i morgon är det dags igen. Sen slipper jag på tre år (minst)...

Varför har gynekologer alltid fotriktiga sandaler?
-Det kan man bara spekulumera i…

Inga kommentarer:

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: