fredag 25 januari 2008

Grönsakerdirekt


Varannan vecka får vi hem en låda (vi hämtar vår hos vänner, också kunder, i Asarum, men hade det varit fler prenumeranter i Svängsta hade vi fått hem den till dörren) från Grönsaker direkt. Det finns lite olika varianter av lådor, men vi har valt den stora grönsakslådan med 4 kg potatis, 2 kg morötter, 1 kg lök samt större mängd av minst 2 säsongsbetonade grönsaker. Detta kostar oss 145 kronor/låda. Jag har ingen aning hur dyrt detta är i förhållande till konventionella grönsaker köpta i affären, men jag betalar och ser glad ut eftersom:
1. Jag föredrar ekologiskt odlade grönsaker
2. Jag slipper leta (oftast för gäves) efter kravmärkt potatis i affären
3. Grönsakerna dessutom är lokalproducerade, två flugor i en smäll
4. Jag tycker att detta är ett toppeninitiativ som fler borde nappa på

Jag försöker så gott som alltid att köpa kravmärkta alternativ när jag handlar, det går av bara farten nu, jag står inte och jämför priser, jag låtsas helt enkelt som om det inte finns något alternativ, för mig är det lite tvärtom: ”Åh nej, är den ekologiska mjölken slut, då får jag väl ta den giftiga då.” Oftast struntar jag att köpa då.
Eftersom jag är intresserad av hälsa, men en sucker för sötsaker och god mat och dessvärre ingen träningsfreak, gör jag åtminstone detta för min (och familjens) hälsa. När jag köper kravmärkta livsmedel kan jag känna mig trygg i att de inte innehåller syntetiska färgämnen, smakämnen, sötningsmedel, härdade fetter eller genmodifierade organismer. Däremot innehåller de desto mer av nyttiga ämnen som antioxidanter och omega-3. Dessutom smakar de så mycket bättre!
Undersökningar har visat att vi förlänger våra liv med 1 år om vi skulle äta ekologiska grönsaker och frukter i stället för konventionellt odlade diton. Bara det! Och en studie på råttor som fick äta ekologiskt foder visade att de sov bättre, höll sig smalare och hade bättre immunförsvar än kusinerna i kontrollgruppen.
Och sen är den stora miljönyttan en minst lika stor anledning att hänga på eko-trenden, ett konkret sätt för individen att dra sitt strå till stacken som vi alla medverkar till att försura.
Jag är lite sugen på att plussa på prenumerationen med deras fruktlåda också, tycker det är svårt att hitta kravmärkta äpplen t ex i alla affärer.

(Klicka för större bild)
Rätt skönt att man inte äter kött heller, det har också sina hälsofördelar...

3 kommentarer:

Liz sa...

Japp miljöpolisen nr.1 det är du det!! det va du som "införde" sopsorteringen i vårt hem, vi skulle ju bara vågat annat! hu grrr!! ;-)
tror nu att du infört grönsaker direkt i vårt hem me`Kim blev lite sugen...o det är ju aldrig fel med ekologiskt! Good thinking sis!!

Anonym sa...

Rena grekiskan för mig det här,men det lät minsann som "ord o inga visor här"..kände mig nästan lite rädd.. :-)
Sopsortering införde du ju här med ;-) KÄMPA PÅ^SIS!

Sven Ingvarsson sa...

Hej!

Snubblade över din blogg när jag sökte på nätet efter folk som är intresserade av hälsa och välmående!

Nu var det ett tag sen du skrev inlägget, men du verkar besitta en del kunskap om antioxidanter och hur viktiga dom är. Vi håller på att lansera en annorlunda hälsoprodukt i Sverige och vi söker drivna hälsomedvetna personer som vill hjälpa oss! Om du vill veta ännu mer om detta, besök gärna vår hemsida http://www.gokyani.se.

Att erbjuda det som Grönsaker direkt erbjuder, god hälsa fram till dörren, är en trend som vi som brinner för ämnet också kan dra nytta av.

Hör jättegärna av dig!
Sven

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: