måndag 7 januari 2008

Kanelkaka

Jag och Mirinda hälsade på mina kära arbetskamrater i dag. Jag bjöd på kanelkaka som blev väldigt uppskattad (även om man fick truga vissa som har lite bättre karaktär än vad jag har). Den är faktiskt jättegod och det luktar fantastiskt i hela huset när den gräddas. Prova själv, det är ett väldigt enkelt recept!

KANELKAKA
175 g smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
3 dl gräddfil

Fyllning
1 dl strösocker
1-2 tsk kanel

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör smör och socker krämigt. Rör i ett ägg i taget.
Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt.
Rör ner i äggsmeten, växelvis med gräddfilen.
Smörj och bröa en kakform med avtagbar kant. Häll i hälften av smeten.
Blanda socker och kanel. Strö hälften av blandningen över smeten.
Häll i resten av smeten och strö över resten av kanelblandningen.
Grädda i ca 1 timme.


Ha en trevlig fredagskväll, själv ska jag kolla in de nya Let's Dance-deltagarna!

Inga kommentarer:

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: