onsdag 23 april 2008

Diagnos

Det var fjärde dagen med hög feber för Viljas del idag samt illamående samt halsont och när febern visade på 40.3 och hon dessutom hade fått fullt med prickar på kroppen, tyckte jag nog att det var dags att ringa sjukvårdsrådgivningen. Dum som man är försöker man ju själv förekomma genom att söka diagnos på nätet och jag befarade körtelfeber när jag ringde, men kvinnan i luren var snabb med sin diagnos: scharlakansfeber, vilket också ett halsprov på samariten ett par timmar senare bekräftade. Då hjälper penicillin tydligen, efter ett par dagar ska hon vara smittfri, så förhoppningsvis är hennes 8-årskalas på söndag räddat. *puh*
Det var Per som följde med henne, som tur var kom han hem precis lägligt, så att jag slapp åka in och ta med Mirinda, som ju inte heller är på topp. Tyvärr kom de hem med flytande kåvepenin, "Hon fick själv välja" *himlar med ögonen* Det valet ångrade hon bittert i dubbel bemärkelse, fick bara i henne en dos, den andra klöktes hon upp, så det blir ett nytt besök till apoteket imorgon, det får bli tabletter i stället. Jag har faktiskt aldrig lyckats få i mina barn flytande medicin, stolpillerna var som en skänk från ovan när de kom och nu klarar både Elias och Vilja att svälja tabletter, så skönt.

Inga kommentarer:

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: