torsdag 15 maj 2008

Snacka om lågstatusyrke

Jag och Elias diskuterade hans tid framför datorn i bilen hem i dag. Han tyckte att han får sitta alldeles för lite, medan jag förklarade (för femtioelfte gången) att det är ett privilegium som han måste förtjäna.
"Och så måste du självklart göra läxan först, den har du ju inte gjort denna veckan."
"Vi har fått en ny läxa, vi ska hitta på en egen berättelse om vad som helst och du måste hjälpa mig, det sa fröken."
Han ansåg att jag inte bara skulle ge honom ett ämne att skriva om, jag skulle dessutom hjälpa honom med hela berättelsen, det gjorde minsann de andra föräldrarna och det hade som sagt fröken också upplyst dem om att det var så det skulle gå till. Jag ilsknade till lite och röt åt honom:
"Det är klart att hon inte har sagt, det begriper ju jag, jag är faktiskt också lärare!"
"Nej, det är du ju inte, du är bara låtsaslärare."
"???"
"Ja, du är ju fritidspedagog, då är man låtsaslärare."

Gissa att det inte blev några som helst privilegium denna dag för lille herr uppstickare.

Inga kommentarer:

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: