lördag 31 maj 2008

Skolresa med övernattning

I torsdags var det dags för Elias årliga skolresa, den tredje och sista till Hanö. Det var klass 1-2-3 som åkte denna gången, 15 elever sammanlagt och en drös med föräldrar och lärare som passade upp följde också med. Allt verkade har gått bra, Elias kom hem väldigt solbränd, verkade nöjd om än något trött. Han blev lipfärdig när jag berättade för honom tidigare i veckan att han skulle få sova med två killkompisar samt klassläraren. Jag trodde att han tyckte det var lite pinsamt med fröken i samma rum, men det var inte därför han var missnöjd, nej det hade helt andra orsaker: "Då får man ju inte sova någonting, för Agneta snarkar så hemskt!"
Ja, han var onekligen trött när han kom hem, men om det beror på Agnetas snarkningar ska jag låta vara osagt. När han skulle gå och lägga sig igår kväll sa han "Åh, så här skön har min säng aldrig varit, det känns som en helt ny säng!" Jag kunde känna igen den känslan, när man sovit borta och sen får lägga sig i sin egen säng, hur skönt det är.
Vilket toppenväder de fick då, kunde inte ha varit bättre! Han fick med sig vår digitalkamera, så han kunde ta lite bilder. Först när jag kollade på bilderna i kameran blev jag helt till mig, det var bl a bilder på en stämningsfull solnedgång med en fågel i profil, närbild på några hjortar i ett skogsbryn och en vy över vandrarhemmet och fyren med en väldigt dramatisk himmel och jag bara "Åh, Elias du borde bli fotograf, du har verkligen öga för det här!"
Men när jag lade in bilderna i datorn idag, såg jag att det var något som inte stämde och då visade det sig att det var en utställning med stora bilder från Hanö, så han hade tagit kort på bilderna, den lille spjuvern.
Nåja, hans egna var inte fy skam de heller. Här är ett litet collage, man kan se bla Hanöflaggan, fyren, drakamärket, bönsäcken och så fick de gå upp i fyren och ett av korten är tagna därifrån. Jag har faktiskt aldrig varit på Hanö, men man blir sugen när man ser dessa härliga bilder!

2 kommentarer:

Annelie Johnsson sa...

Hanö är en trevlig liten ö, men man kan lätt bli lappsjuk, hi hi. Vi var där för ett par år sen, jag & Håkan, skönt att bara slappa, det finns inte så mycket annat där man kan göra, än att promenera runt och njuta av all vacker natur. Ni som har så nära borde ta tillfället i akt nån gång.
Kram Annelie

Anna sa...

Ja, det borde vi verkligen! Men lappsjuka behöver vi inte bli, Elias tipsar om följande aktiviteter: fiska, bada, rita av naturen, göra en tredimensionell skalenlig karta av ön, spana in drakamärket, kolla utsikten från fyren, hitta de finaste stenarna i bönsäcken för att ta med sig hem, leta fossiler, grilla, spela boll, besöka engelska kyrkogården, skulptera Hanöfyren i lera. Det är lite av vad de har pysslat med på ön på de tre skolresorna som han har varit där. I år var de också på en konstutställningen som pågår på ön. Kram!

 
Mina besökare: Totalt: Idag: Online nu: